Skip to main content

Mimpikan seseorang?

Hai and assalamualaikum guys


Bangun sahur pagi tadi aku terus masam mencuka. Nape? Aku mimpikan seseorang semalam....dalam mimpi tu berlaku
perkara yang aku tak suka. Sebelum aku lupa sal mimpi tu aku terus mesej dia dan story semuanya...dia boleh ketawa je? Ok fine.

Pernah la aku terbaca kat twitter dia kata kalau kita mimpikan seseorang maksudnya orang yang kita mimpi tu tengah rindukan kita. Is it true? Adakah ini fakta atau auta?
No, no, no....ni bukan fakta tapi auta. Kalau hampa tak caya cari la dalam mana-mana buku psikologi atau fakta sains pasal ni tak kan jumpa punya....aku berani kerat kuku. Kalau jumpa juga aku kerat je la kuku aku apedehal.

Sebab apa aku kata auta? Sebab aku pernah la kan sebelum tido aku tatap wajah zul arifin dari hujung rambut sampai hujung kaki aku happy la tengok dia senyum ja sampai terlelap..dan malam tu aku memang ada mimpi dia. Tapi adakah zul arifin sedang merindui aku?tak logik kan? Sebab zul tak kenal pon siapa aku.

Menurut Carl Jung, mimpi ni ialah satu minda di bawah sedar kita. Apa yang kita mimpi sebenarnya merujuk balik kepada diri kita dan pengalaman, tapi dalam bentuk yang lebih abstrak. Menurut beliau lagi dalam buku yang bertajuk Memories, Dreams, Reflections (1963), mimpi ni kita bukan kena lihat pada subjek atau orang yang kita mimpikan tapi kena tengok juga pada konteks mimpi dan keseluruhan cerita dalam mimpi tersebut. Maksud dengan lebih jelas lagi mimpi ni adalah pasal individu, pasal diri kita sendiri dan langsung tiada kaitan dengan kognitif orang yang mungkin tak tahu pun kewujudan kita.

Berikut merupakan beberapa fakta psikologi menurut kajian mengenai mimpi :

1. Dalam 5 minit selepas bangun dari tidur 50% daripada mimpi kita akan dilupakan dan 95% akan hilang selepas 10 minit

2.  Mimpi merupakan jalan cerita yang tak tersusun

3. Orang buta pon bermimpi

So, kesimpulannya jangan percaya sangat dengan fakta siber ni bukan betul pon. Dan mengenai mimpi....errr aku pernah mimpi my 'ex husband' ada perempuan lain ....and its true. Haha....
Thanks for reading ....bye....


Sumber






Comments

Popular posts from this blog

Review : sunblock HELIOCARE 360

Assalamualaikum dan hai. Pada bulan mac 2019 baru-baru ni wawa sekali lagi breakout. Kali ni breakout wawa adalah disebabkan oleh sunblock. Sebelum ni wawa ada review sunblock juga hampa boleh baca sini . Tapi wawa stop pakai Derma E sbb susah nak beli. Kena beli online dan oleh kerana dia produk US so, macam lambat la sampai. Jadi wawa cuba cari sunblock yang ada dekat Watson je but before that wawa baca review kat google dan group produk farmasi kat fb. Wawa terjebak dengan satu sunblock ni, Yadah tone up base . Ramai cakap ok. So, wawa try dan sampai 2 bulan wawa pakai baru wawa tau yang sunblock tu buat muka wawa

krim safi lidah buaya

HAI  ... =) Ok...entry sebelum ni aku ada cerita pasal bedak ronasutra kan....disebalik bedak ronasutra yang aku pakai tu , aku pakai krim safi tutup hijau ni dulu... Ada membe aku tanya aku pakai apa kat muka jadi putih kan..Ini la jawapannya...sebenarnya

Ciri-ciri Sunscreen terbaik

Sunscreen sangat penting dalam rutin penjagaan kulit seharian kita. Tentunya ada yang mengelak untuk pakai sunscreen sebab bila pakai especially selepas letak foundation terus mekap jadi oily lah, kadang-kadang bercapuk dan rasa melekit di wajah. Memang dari dulu wawa tak pakai sunscreen sampailah kulit wawa rosak dan bila jumpa doktor pakar kulit perkara pertama yang dia tanya