Skip to main content

Nafkah anak-anak

Sabtu, 26 Ramadan.

Alhamdulillah, hari ni aku cuti. Memang dah set dalam kepala hari ni nak pergi cari baju raya anak-anak.
Oleh kerana covid, aku tak bawa anak-anak untuk shopping. Tapi yang aku bawa bersama dalam beg itu, cuma pita pengukur baju. Semua ukuran anak-anak bujang ada dalam kepala.


Jalan mulai sibuk, masing-masing keluar untuk mencari persiapan raya. 
Bukan sahaja melayu, malah cina dan india juga sibuk membeli maklumlah dekat nak raya memang banyak sale. Tapi aku takut sebenarnya, Covid!!! Apa mereka ni sama macam aku ke? tak ada masa lain nak beli? cuma hari ni?

Arghhh... cepat-cepat aku melangkah ke arah baju melayu hitam. Owh, tahun ni memang kami sekeluarga pilih tema hitam. 

Alangkah kecewanya aku saiz baju untuk naufal dan afi memang selalu habis cepat.
Tapi, sebab covid aku dah tak mau lama-lama dekat sini. Jadi aku terpaksa ambil warna yang seakan-akan hitam. 


Boleh la kan dari tak ada. Sebenarnya ni mall ke tiga aku cari. Cukuplah tu. Anak-anak bukan kisah sangat pasal warna ni. Janji depa ada baju baru. Saja nak bagi depa rasa suasana raya tu. Walaupun raya mereka tak semeriah raya kita masa kecil dulu.

Agak mahal ye sepasang baju kanak-kanak. Alhamdulillah nasib baik bekas suami aku memang setiap bulan masukkan duit untuk mereka bertiga. Walaupun tak banyak, tapi sangat membantu untuk keperluan anak-anak. terima kasih ''ex''.

Nafkah

Nafkah bermaksud pembekalan keperluan hidup bagi seseorang. Menurut mazhab Syafie nafkah bagi kerabat itu adalah ibu bapa hingga ke atsa dan anak hingga ke bawah. Oleh itu, suatu yang tidak boleh dipertikaikan seorang bapa wajib menanggung nafkah anaknya semenjak anak itu lahir sehingga hilang kelayakan anak itu terhadap nafkah bapanya.

Jika mereka tidak mempunyai bapa, maka datuk wajib mengambil alih tanggunjawab itu dan seterusnya. Hal ini berdasarkan firman Allah SWT: yang bermaksud ''jika mereka menyusukan anak buat kamu, maka berikanlah mereka upahnya''. Surah al-Talaq (6)

Kesimpulannya, penceraian hanya memutuskan hubungan suami dan isteri tetapi bukan putusnya hubungan antara anak dan ayah ataupun ibunya.



''everything happen for a reason''. 

Thanks for reading...bye






Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Review : sunblock HELIOCARE 360

Assalamualaikum dan hai. Pada bulan mac 2019 baru-baru ni wawa sekali lagi breakout. Kali ni breakout wawa adalah disebabkan oleh sunblock. Sebelum ni wawa ada review sunblock juga hampa boleh baca sini . Tapi wawa stop pakai Derma E sbb susah nak beli. Kena beli online dan oleh kerana dia produk US so, macam lambat la sampai. Jadi wawa cuba cari sunblock yang ada dekat Watson je but before that wawa baca review kat google dan group produk farmasi kat fb. Wawa terjebak dengan satu sunblock ni, Yadah tone up base . Ramai cakap ok. So, wawa try dan sampai 2 bulan wawa pakai baru wawa tau yang sunblock tu buat muka wawa

krim safi lidah buaya

HAI  ... =) Ok...entry sebelum ni aku ada cerita pasal bedak ronasutra kan....disebalik bedak ronasutra yang aku pakai tu , aku pakai krim safi tutup hijau ni dulu... Ada membe aku tanya aku pakai apa kat muka jadi putih kan..Ini la jawapannya...sebenarnya

Ciri-ciri Sunscreen terbaik

Sunscreen sangat penting dalam rutin penjagaan kulit seharian kita. Tentunya ada yang mengelak untuk pakai sunscreen sebab bila pakai especially selepas letak foundation terus mekap jadi oily lah, kadang-kadang bercapuk dan rasa melekit di wajah. Memang dari dulu wawa tak pakai sunscreen sampailah kulit wawa rosak dan bila jumpa doktor pakar kulit perkara pertama yang dia tanya