Skip to main content

speak your mind!!!

Assalamualaikum....

Pada petang yang indah ini aku nak story pasal speak your mind atau jujur atau cakap je apa dalam kepala anda or whatever la....dan yang seangkatan dengannya.

Dalam ramai-ramai...erkk (ramai ke?) kawan aku terutamanya lelaki la kebanyakannya memang
jenis tak jujur. Semua suka berlakon dan kata-kata manis mcm kicap manis semata-mata. Mungkin nak nampak diri mereka hebat? atau memang sejak azali suka bercakap bohong.

Sebab utama aku memilih tajuk ini, kerana aku sangat membenci orang yang hipokrit. Dulu aku kenal my ex( nak jugak megimbau kenangan lampau) aku ingat dialah orang yang paling jujur, ( naifnya aku ni) tapi selepas beberapa tahun..... ohhh kebenaran terbukti dan....semuanya musnah. 

Pada pendapat aku, bercakap jujur dan cakap lepas adalah yang terbaik. Aku ada seorang kawan dia memang cakap jenis ' ada aku kisah' haa cam tu. Memang kalau buruk dia akan terus terang terus dan tiada istilah nak sedapkan hati kau ke apa. Dia peduli apa hang nak kecik hati arau makan dalam dan seangkatan dengannya. Mula-mula aku rasa dia kejam sebab kadang-kadang kata-kata dia sangat pedih sampai menusuk kalbu. Tapi....bila aku jatuh aku ingat balik apa yang dia cakap, semuanya benar dan aku sangat berterima kasih dan sangat-sangat menghargai pendapat jujur dari dia.

Kalau kita tak boleh menerima kenyataan jadi kenapa perlu bertanya? kan?
Selalunya kalau kita tanya mesti nak dia jawab dengan jawapan yang sedap didengar then kalau dia jawab sebaliknya kita akan down... am i right? if you ever think like that then think it again!



Luahkan pendapat anda dengan bijak. Haaaa bercakap dan beri pendapat boleh tapi biarlah dengan bijak. Jangan main hentam je cakap tapi isi dan maksud tiada. No point lah kan. Buat sakit hati orang tu je....silap-silap terus dia hentam anda balik.

Sebenarnya ada segelintir dari kita yang tak berani nak meluahkan perasaan dan pendapat sendiri. Takut apa yang kita cakap tu akan sound macam stupid. Terutama kalau dalam meeting. Bila bos tanya ada apa-apa masalah tak? cepat je jawab... takde bos semua ok. Padahal banyak je masalah. Tapi takut dan tak confident nak suarakan. Maknanya hipokrit jugak la aku ni...huwaaaa. Untuk orang yang tak konfiden macam aku boleh try tips di bawah. In shaa Allah membantu untuk anda lebih yakin to speak your mind after this.
 
1.jangan fikirkan reaksi dan apa orang nak kata bila anda bercakap.
fahamilah yang anda juga ada hak untuk bersuara. Freedom of speech dan tiada siapa boleh merampasnya dari anda. Cakap benda yang betul dan bijak je tau. Jangan melalut.


2. Bercakap dengan yakin. Yakinlah dengan setiap apa yang anda nak suarakan. Tapi belajar juga menerima dan hormati pendapat orang lain. Mereka juga ada hak untuk menyuarakan pendapat.

3. tenang
Bercakap dengan tenang. Jangan terlalu beremosi. Bila bercakap dengan tenang senang orang yang mendengar nak faham apa yang kita nak sampaikan.

4. Latih diri untuk beri pendapat pada kawan dan keluarga dahulu
cuba berlatih memberi pendapat pada keluarga dan kawan-kawan dulu. Walaupun untuk benda yang kecil. Contohnya 'eh hari ni kita nak berbuka kat restoran mana ek?' try la bagi cadangan. So, anda dah kira berjaya speak your mind for today. haha. tahniah. Lepas ni masuk meeting dah boleh bagi pendapat sendiri dah.

So, kesimpulannya kejujuran dan kebenaran mungkin akan melukakan hati seseorang tapi ingatlah, itu sementara je...kebenaran dan kejujuran itu akan sentiasa dihargai. Tak de maknanya nak jadi seorang yang hipokrit kerana kebenaran akan terbongkar jua akhirnya.

ok thanks for reading guys....bye...




















sumber
1. http://www.wikihow.com


  

 



                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

Comments

Popular posts from this blog

Review : sunblock HELIOCARE 360

Assalamualaikum dan hai. Pada bulan mac 2019 baru-baru ni wawa sekali lagi breakout. Kali ni breakout wawa adalah disebabkan oleh sunblock. Sebelum ni wawa ada review sunblock juga hampa boleh baca sini . Tapi wawa stop pakai Derma E sbb susah nak beli. Kena beli online dan oleh kerana dia produk US so, macam lambat la sampai. Jadi wawa cuba cari sunblock yang ada dekat Watson je but before that wawa baca review kat google dan group produk farmasi kat fb. Wawa terjebak dengan satu sunblock ni, Yadah tone up base . Ramai cakap ok. So, wawa try dan sampai 2 bulan wawa pakai baru wawa tau yang sunblock tu buat muka wawa

krim safi lidah buaya

HAI  ... =) Ok...entry sebelum ni aku ada cerita pasal bedak ronasutra kan....disebalik bedak ronasutra yang aku pakai tu , aku pakai krim safi tutup hijau ni dulu... Ada membe aku tanya aku pakai apa kat muka jadi putih kan..Ini la jawapannya...sebenarnya

Ciri-ciri Sunscreen terbaik

Sunscreen sangat penting dalam rutin penjagaan kulit seharian kita. Tentunya ada yang mengelak untuk pakai sunscreen sebab bila pakai especially selepas letak foundation terus mekap jadi oily lah, kadang-kadang bercapuk dan rasa melekit di wajah. Memang dari dulu wawa tak pakai sunscreen sampailah kulit wawa rosak dan bila jumpa doktor pakar kulit perkara pertama yang dia tanya